https://studiadecultura.up.krakow.pl/issue/view/343
Lista tematów w powyższym pdfie:Metal Music Studies narodziły się w 2008 roku. Niniejszy artykuł opisuje genezę powstania i historię rozwoju tego nurtu badań aż do dzisiaj, omawia najważniejsze publikacje i ośrodki naukowe stymulujące rozwój Metal Studies oraz charakteryzuje główne zagadnienia badawcze podejmowane w obrębie tego nurtu, podając przykłady publikacji dla każdego typu badań.
"Metal Studies" – historia powstania i przegląd badań - Anna Baka, 6-18
Cechy osobowości a preferencja muzyki metalowej – wstępna metaanaliza dotychczasowych badań - Joanna Pluta, 19-33
Ciała dyscyplinowane czy podmioty transgresywne? Somatoestetyka fikcyjnych zespołów death- i blackmetalowych - Konrad Sierzputowski, 34-46
Przekaz zawarty w twórczości zespołu Aria (Ария) w kontekście badań nad współczesną kulturą rosyjską - Wiktor Werner, 47-61
Synchroniczne alter ego. Podwojenie i alternatywność w twórczości Neurosis i Tribes of Neurot - Andrzej Juszczyk, 62-71
The poet who failed his best play? Podmiot mówiący w utworach zespołu Nightwish wobec paradygmatu romantycznego - Anna Svetlova, 72-87
Metalowa suita wobec zmierzchu cywilizacji (Bathory "Twilight Of The Gods") - Bartosz Małczyński, 88-94
Głos prekursora heavymetalowego brzmienia. O autobiografii "Iron man. Moja podróż przez niebo i piekło z Black Sabbath" Tony’ego Iommiego - Jakub Kosek, 95-107
Od undergroundu do mainstreamu – rozwój polskiego black metalu w XXI wieku - Filip Polakowski, 108-116
Metal w cieniu kwitnącej wiśni. Specyfika i przemiany gatunku na gruncie japońskim - Agnieszka Kiejziewicz, 117-126
Odniesienia biblijne w twórczości polskich zespołów metalowych - Krzysztof Socha, 127-140
Djent – cyfrowa neomoderna metalu? - Andrzej Mądro, 141-155
Metal-morfozy. O języku dziennikarstwa metalowego w miesięczniku „Rock’N’Roll” w latach 1990–1991 - Tomasz Florczyk, 156-164
Wielowarstwowość pokładów muzyki hardrockowej/heavymetalowej w zasobach „Tylko Rocka” - Artur Mariusz Trudzik, 165-175
Sprawozdanie z III edycji konferencji naukowej zorganizowanej w rocznicę śmierci Tadeusza Kantora "Media w teatrze/teatr w mediach", Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 7.12.2018 - Jakub Kosek, 176
Nie jestem pewien, co to ostatnie ma do rzeczy.
Jest i kontynuacja z 2019 roku o tytule Kultura metalowa w przestrzeni rytualnej i medialnej:
https://studiadecultura.up.krakow.pl/in ... e/view/413
Lista tematów w powyższym pdfie:
Koncepcja satanizmu w drugiej fali black metalu - Piotr Czarnecki, 6-23
„Chainsaw Gutsfuck” – estetyka chaosu w muzyce blackmetalowej - Alicja Sułkowska, 24-45
Tanatoekshibicjonizm medialny w perspektywie (metal) music studies. Rekonesans - Jakub Kosek, 46-56
Koncertowe sacrum i profanum – teatralizacja przestrzeni scenicznej na przykładzie zespołu Rammstein - Maciej Kubiak, 57-69
Koncerty zespołów metalowych jako teatr okrucieństwa - Łukasz Stec, 70-80
Zdrajcy metalu? – fenomen muzyczny i medialny zespołu Nocny Kochanek - Andrzej Mądro, 81-91
Masz mnie, wampirze. Inspiracje horrorem filmowym w wideoklipach heavymetalowych - Andrzej Ner, 92-105
Sieć wytrzyma wszystko. Trochę o niszach muzycznych i nadmiarze dźwiękowym w dystrybucji cyfrowej - Szymon Nożyński, 106-117
Ewolucja duchowa i lewatywa: Jungowskie tropy w twórczości zespołu Tool - Tomasz Gornat, 118-133
Heavymetalowy „Krzyk” a głębia podmiotu nowoczesnego - Mateusz Żyła, 134-142
Recenzja książki Bolesława Farona "Pokłosie", Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2017, ss. 414 - Bogusław Kołcz, 143-150
Sprawozdanie z międzynarodowego seminarium naukowego "Nordic Metal Music Seminar", Kitee, Finlandia - Anna Svetlova, 151-153
O muzyce metalowej, sztuce i okładkach… Z malarzem i grafikiem Arkadiuszem Zającem rozmawia Konrad Ludwicki - Konrad Ludwicki, 154-168