Norweski Beyond Dawn przeszedł długą drogę w muzyce. Zaczynali od death doom metalu by z płyty na płytę przeistoczyć się w grupę grającą ogólnie pojętą elektronikę, która i tak nie sprawiła, że osiągnęli tak upragniony komercyjny sukces.
Powstali w 1990 roku i w ciągu trzech lat nagrali trzy taśmy demo z ogólnie pojętym death doom metalem. Ten ich miks owych gatunków okazał się na tyle dobry i ciekawy, że przygarnia ich Adipocere Records, która funduje dwie EP'ki ale o debiutanckim albumie nie ma mowy. Chłopaki sfrustrowani nagrywają całkiem niepotrzebnie kolejne demo (już ich na oku miała Candlelight), która wydaje debiutancki album Pity Love jedyny duży album, na którym ciągle grają death doom metal. Jako, że pomysłów nie brakuje to szybko przystępują do tworzenia nowego albumu. Niestety Candlelight po usłyszeniu próbek nowego materiału każe im wypierdalać. Po dwóch latach Beyond Dawn zostaje zaproszony do Misanthropy Records, która wydaje album Revelry, który jak sama promuje ma być najsmutniejszym i depresyjnym albumem metalowym. Tak w istocie jest, na albumie nie ma już nic z death metalu a doom, który pozostał przekształcił się w taki ponury i ciężki rock. Album choć dla mnie świetny został na scenie mocno zjechany. Co ciekawe w jednym z wywiadów Beyond Dawn mówią, że najwięcej głosów pochwały przyszło właśnie z Polski a oni się zastanawiają dlaczego. Odpowiedź była bardzo prosta bo pomijając muzykę we wkładce znalazły się ponure zdjęcia z ulic Krakowa.
Misanthropy mówi chłopakom do widzenia a ci wkrótce lądują w Peaceville, która wydaje kolejny jeszcze bardziej dziwny album Electric Sulking Machine, na którym ujawniają się pierwsze doświadczenia z elektroniką. W międzyczasie Eibon Records wydaje płytę, której wystraszyła się Candlelight a jest nią wydana w 1999 In Reverie. Peaceville wydała jeszcze jeden album zespołu Frysh, na którym jeszcze bardziej odjechali w dziwne dźwięki, że wystarczy posłuchać choćby cover Autopsy Severed Survival. Pieniędzy jak nie było tak nie ma więc i Peaceville powiedziała do widzenia.
Beyon Dawn stwierdziło, że pora zejść ze sceny i tak też się stało. W 2005 roku ukazuje się jeszcze album z remiksami innych zespołów kawałków z Frysh.
Skład:
Einar Sjursø - Drums, Percussion, Tambourine, Congas, Djembe (1990-?) Lamented Souls, ex-Virus, ex-Infernö, Two Trains, ex-Ved Buens Ende, ex-Bomberos, ex-Hagalaz' Runedance (live)
Petter Haavik - Guitars, Samples, Programming, Electronics (1990-?)
Tore Gjedrem - Vocals, Bass, Electronics (1990-?)
Espen Ingierd - Vocals, Guitars (1992-?) Two Trains
▼ Byli muzycy
Dag Midbrød - Trombone, Keyboards
Sindre Goksöyr - Guitars (1990-1992)
Sindre Goksöyr - Guitars (1990-1992)
1990 - Tales from an Extinguished World [demo]
1991 - Heaven's Dark Reflection [demo]
1992 - Promo Tape [demo]
1993 - Up Through the Linear Shades [EP]
1994 - Longing for Scarlet Days [EP]
1994 - Thorns in the Eyes of the Chosen [demo]
1995 - Pity Love
1996 - Promo 1996 [demo]
1998 - Revelry
1999 - Electric Sulking Machine
1999 - In Reverie
2003 - Frysh
2003 - Far from Showbiz [single]
2005 - We're Down with Species of Any Kind
2009 - Bygones [kompilacja]
2013 - The Righteous Underground [kompilacja]
MA: https://www.metal-archives.com/bands/Beyond_Dawn/2447
BC: https://beyonddawn.bandcamp.com/music